19 Δεκεμβρίου 2022

Πώς θα ψωνίσουν οι καταναλωτές τα Χριστούγεννα - Τι σχεδιάζουν οι έμποροι;


 Οι τρεις προκλήσεις της χριστουγεννιάτικης αγοράς – Πού ποντάρουν οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου

«Κυριακή που θύμιζε τις παλιές εποχές» ήταν η χθεσινή τελευταία εργάσιμη Κυριακή του 2022, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου, που περιμένει ακόμη «καλύτερες μέρες» εν όψει της καταβολής του δώρου των Χριστουγέννων στον ιδιωτικό τομέα, που υπολογίζεται άνω των 1,6 δισ. ευρώ, αλλά και των συντάξεων και των επιδομάτων.

Παρότι εφέτος τα εορταστικά ψώνια πραγματοποιούνται χωρίς περιορισμούς (τι να πρωτοθυμηθούμε το click away, τα «μουγγά» ρεβεγιόν με ωράριο, τα αποδεικτικά των self tests, τη διελκυστίνδα εμβολιασμένων – ανεμβολίαστων…), συμβάλλοντας στη γενικότερη αισιοδοξία των ημερών, πάλι κάτι λείπει. Κι αυτή τη φορά είναι τα χρήματα από τις τσέπες μεγάλου τμήματος του καταναλωτικού κοινού, λόγω της πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης.

Έτσι, για μια ακόμη φορά τα έκτακτα γεγονότα – που τείνουν να μετατραπούν σε κανονικότητα – θα καθορίσουν την αγοραστική κίνηση, με τους εμπόρους όμως να εκφράζουν αισιοδοξία ότι η φετινή εορταστική αγορά θα κινηθεί καλύτερα από την αντίστοιχη περσινή, με τζίρο που θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ.


Σημειώνεται ότι ο Δεκέμβριος αποτελεί παραδοσιακά έναν από τους κρισιμότερους μήνες για τα ταμεία των εμπορικών επιχειρήσεων με το ¼ του ετήσιου τζίρου των καταστημάτων να επιτυγχάνεται στις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Μάλιστα για τα καταστήματα παιχνιδιών το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 40%.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο

Εκτός από τη δύσκολη πρόκληση, «πως ο πληθωρισμός δεν θα καταστρέψει τα Χριστούγεννα» και με δεδομένο ότι ένα κομμάτι του εορταστικού τζίρου απέσπασε ήδη η Black Friday, πολλοί εκπρόσωποι του λιανεμπορίου, κυρίως από το «μεσαίο ράφι» και κάτω, έχουν να «παλέψουν» και με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου.

«Ο εμπορικός κόσμος της χώρας αισιοδοξεί ότι η φετινή εορταστική περίοδος μπορεί να αναπληρώσει μέρος του χαμένου τζίρου των 2 δισ. ευρώ, των δύο προηγούμενων ετών της πανδημίας, καθώς και να ανακτήσει μέρος του τζίρου που για τον ίδιο λόγο, μετατοπίστηκε μέσω του ηλεκτρονικό εμπορίου σε επιχειρήσεις εκτός συνόρων», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς.

Σύμφωνα πάντως με την κυλιόμενη έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 65% δηλώνει ότι θα κάνει το μεγαλύτερο μέρος των αγορών τους σε φυσικά καταστήματα ενώ ένα 15% ηλεκτρονικά.

«Έξυπνες» αγορές

Η τρίτη πρόκληση για το λιανεμπόριο είναι οι λεγόμενες «έξυπνες» αγορές, καθώς η εφέτος η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο για το 76% των καταναλωτών ενώ το ποσοστό των καταναλωτών που ψωνίζουν με βασικό κριτήριο την ποιότητα ανέρχεται στο 15% (στοιχεία από την έρευνα του ΣΕΛΠΕ).

Με το «κυνήγι» των προσφορών να καθορίζει την αγοραστική συμπεριφορά όχι μόνο των ευάλωτων νοικοκυριών αλλά και εκείνων της πολυσυζητημένης μεσαίας τάξης, οι χειμερινές εκπτώσεις, που αρχίζουν την εβδομάδα μετά τη γιορτή των Φώτων, ενδεχομένως να φρενάρουν αρκετούς καταναλωτές, καθώς θα περιμένουν τις καλύτερες τιμές.

Προκειμένου να τονώσουν την αγοραστική κίνηση πολλοί καταστηματάρχες έχουν βάλει ένα μικρό μέρος των εμπορευμάτων τους σε προσφορά, ενώ μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, αλλά και καλλυντικών και ειδών ένδυσης και υπόδησης, έχουν προχωρήσει σε ανάλογες προωθητικές ενέργειες.

Πηγή: OT

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου