Του Γ. Αγγέλη
Λεφτά ...υπάρχουν. Και επιτρέπουν τη συνέχεια της "συζήτησης” με τους "Θεσμούς” τουλάχιστον μέχρι και το Πάσχα, όπως υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη που επιμένουν ότι η συμφωνία "πακέτο” που επιδιώκει ο κ. Τσακαλώτος "είναι θέμα υπομονής και επιμονής...”.
Πράγματι τον Απρίλιο στις αρχές του μήνα υπάρχουν λήξεις ομολόγων περί τα 48 εκατ. ευρώ και άλλα 1,35 δισ. ευρώ στις 20 Απριλίου.
Όλα μαζί – δηλαδή και οι πληρωμές του ΔΝΤ τον Μάρτιο (151 εκατ. δολ.) – ξεπερνούν συνολικά το 1,55 δισ. ευρώ.
Ο προγραμματισμός του ΥΠΟΙΚ είναι να εξοφληθούν από τον προϋπολογισμό και όχι από εκταμιεύσεις του δανείου του ESM, που κανονικά συνοδεύουν τη β' αξιολόγηση. Μέχρι τότε η διαπραγμάτευση θα μπορεί να συνεχίζεται σε όλα τα μέτωπα ...ταυτόχρονα.
Για πόσο ακόμα; Όχι πέραν του τέλους Απριλίου εκτιμούν στην Κυβέρνηση και για τον λόγο αυτό "βλέπουν” τις σχετικές διαδικασίες να διατηρούνται ανοικτές με επιμέρους προσεγγίσεις στο μεσοδιάστημα. Προσεγγίσεις που αφορούν τόσο τις υποχωρήσεις της κυβέρνησης, όσο και τις θέσεις του ΔΝΤ αναφορικά με τις δημοσιονομικές διαφορές.
Το ΔΝΤ βλέπει υπεραπόδοση αλλά αμφισβητεί την "τάση”
Όπως είχε επισημάνει σε ρεπορτάζ του το capital.gr την περασμένη εβδομάδα, τα "αδιάσειστα” στοιχεία του ΥΠΟΙΚ για το πραγματικό ύψος της υπεραπόδοσης του προϋπολογισμού του 2016, αναγνωρίζονται μεν αλλά έχουν σκοντάψει σε ένα νέο επιχείρημα των τεχνικών κλιμακίων του Ταμείου.
Η υπεραπόδοση αναγνωρίζεται και σαφώς επηρεάζει τα στοιχεία των εκτιμήσεων για το 2017 – 2018, αλλά όχι όσο υποστηρίζει η κυβέρνηση, γιατί το Ταμείο θεωρεί τα ποσοστά υπεραπόδοσης "συγκυριακά” και "μη διατηρήσιμα”... Δεν αποτελούν δηλαδή σταθερή τάση για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού έτσι ώστε να επηρεάζουν τους στόχους που έχει θέσει το ΔΝΤ για την επίτευξη των στόχων διασφάλισης πρωτογενών πλεονασμάτων ύψους 3,5% του ΑΕΠ.
Με άλλα λόγια επιμένουν στη διατήρηση των στόχων που αφορούν σε περικοπές συντάξεων 1% του ΑΕΠ και επέκταση της φορολογικής βάσης για 1% του ΑΕΠ από τη διετία 2019 – 2020...
Ο ισχυρισμός αυτός του ΔΝΤ είναι λίγο πολύ αυτο-εκπληρούμενος καθώς η συνέχιση της αβεβαιότητας όσον αφορά στην αξιολόγηση και το χρέος αδυνατίζει την αποδοτικότητα των ήδη εν ισχύ πολιτικών στον τομέα των εσόδων και επηρεάζει αρνητικά και το κομμάτι των δαπανών.
Παρ' όλα αυτά κανείς από τους "Θεσμούς” ή την κυβέρνηση δεν φαίνεται διατεθειμένος να κάνει πίσω πρώτος. Και η "διαπραγμάτευση” σε τεχνικό επίπεδο – για να μη προκαλεί πολιτικά γεγονότα – διολισθαίνει χρονικά μέσα στο δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου για να ...ωριμάσει πολιτικά και οικονομικά στο Eurogroup του Απριλίου στο οποίο αναμένεται να διαμορφωθούν οι τελευταίες ισορροπίες τόσο έναντι των απαιτήσεων του ΔΝΤ από την Ευρωζώνη για το χρέος, όσο και μεταξύ Αθήνας και Ευρωζώνης όσο αφορά την προνομοθέτηση των μέτρων για την μετά το 2018 περίοδο.
Και πολιτικές απαιτήσεις τύπου 2012
Στο μεταξύ όμως έχει ανακύψει και μία άλλη ανησυχία με καθαρά πολιτικό χαρακτήρα η οποία ολοένα και περισσότερο θα αναδύεται στο πολιτικό σκέλος του πλαισίου των διαπραγματεύσεων.
Στις Βρυξέλλες σημειώνεται ότι η προνομοθέτηση των μέτρων για τη μετά το 2018 περίοδο δεν μπορεί να αφορά μόνο την κυβέρνηση, αλλά και αυτούς που θα κληθούν να εφαρμόσουν εκείνη την περίοδο το πλαίσιο των μέτρων τόσο στο φορολογικό όσο και στο συνταξιοδοτικό κομμάτι της συμφωνίας.
Και αυτό θα πρέπει να αποτυπωθεί στη Βουλή όταν τα μέτρα αυτά θα πρέπει να ψηφισθούν.
Γεγονός που έχει δημιουργήσει ερωτηματικά και προσδοκίες όσο αφορά στη στάση της αντιπολίτευσης...
Στέλεχος της Κομισιόν που εμπλέκεται στις συζητήσεις αυτές υποστηρίζει ότι στο "μέτωπο” αυτό θα πρέπει να υπάρξουν επίσης αλλαγές πολιτικής συμπεριφοράς, που να ενισχύουν την εμπιστοσύνη για την αξιοπιστία αυτών των αποφάσεων και μετά το 2018.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου