Το ζήτημα των υδροπλάνων αποτελεί ένα θλιβερό κεφάλαιο για τις ελληνικές αεροπορικές μεταφορές, παρά το γεγονός πως η χώρα είναι ιδανική για την ανάπτυξή τους και την εξυπηρέτηση των ξένων και όχι μόνον τουριστών.
Τέσσερα χρόνια και τρεις μήνες μετά την ψήφιση του νόμου 4146 το 2013 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις, που προέβλεπε την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων για τα υδατοδρόμια των υδροπλάνων, η αγορά αυτή παραμένει... στα χαρτιά. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, όμως, το επόμενο διάστημα αναμένεται να κατατεθεί τελικά το σχετικό νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια.
Το ζήτημα των υδροπλάνων αποτελεί ένα θλιβερό κεφάλαιο για τις ελληνικές αεροπορικές μεταφορές, παρά το γεγονός πως η χώρα είναι ιδανική για την ανάπτυξή τους και την εξυπηρέτηση των ξένων και όχι μόνον τουριστών. Οι πρώτες πτήσεις είχαν ξεκινήσει το 2004, λίγο μετά τους Ολυμπιακούς, από την Air Sea Lines (και με Καναδούς μετόχους) και με κεντρικό υδατοδρόμιο στο Φάληρο. Ομως, τα προβλήματα που αντιμετώπισε, γραφειοκρατικά και άλλα, ήταν πολλά και έτσι υπολειτούργησε σε σχέση με τους αρχικούς της σχεδιασμούς έως το 2009, οπότε και έκλεισε. Οι ξύλινες ράμπες για να βγαίνουν έξω τα υδροπλάνα παραμένουν εκεί ακόμα και σήμερα (χρησιμοποιούνται από τον ιστιοπλοϊκό όμιλο Καλλιθέας) μνημείο του ναυαγίου τους. Κάποιες πτήσεις γίνονταν και στο Ιόνιο με έδρα την Κέρκυρα, αλλά ουδέποτε αναπτύχθηκαν οι αερομεταφορές αυτές σε πραγματική εναλλακτική.
Τώρα το θέμα, σύμφωνα με πηγές της αντιπροεδρίας της κυβέρνησης, συζητήθηκε σε πρόσφατη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), το οποίο ενημερώθηκε ότι διευθετήθηκαν οι τελευταίες εκκρεμότητες για το νομοσχέδιο των υδατοδρομίων.
Με βάση αυτές τις πηγές «έγινε η αναγκαία εναρμόνιση του νομοσχεδίου με τις διατάξεις του νόμου για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ούτως ώστε να περιληφθούν και θέματα υδροπλάνων και προχώρησε η ενσωμάτωση παρατηρήσεων από τη δημόσια διαβούλευση (σ.σ. που “τρέχει” εδώ και ένα έτος) και η διαδικασία επίλυσης διαδικαστικών ζητημάτων, ενώ πρόσφατα ήρθε το πράσινο φως από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση Μεταφορών και Κινητικότητας της Ε.Ε.».
Σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπεται πως η δημιουργία υδατοδρομίων μπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, αλλά και στο πλαίσιο των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Αρμόδια υπηρεσία για την υποβολή των αιτήσεων, για την κίνηση της προβλεπόμενης διαδικασίας και τελικώς για την έκδοση της άδειας λειτουργίας υδατοδρομίων ορίζεται το Τμήμα Εναερίων Μεταφορών-Αξιοποίησης Αεροδρομίων της Γενικής Γραμματείας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η προσθαλάσσωση και αποθαλάσσωση αεροσκαφών στα υδατοδρόμια θα επιτρέπεται, με την προϋπόθεση ότι τα αναχωρούντα αεροσκάφη έχουν υποβάλει το προβλεπόμενο από τους κανονισμούς σχέδιο πτήσης.
Οι υπηρεσίες ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας της ΥΠΑ θα είναι υπεύθυνες για την παροχή πληροφοριών πτήσης.
Στην αγορά, πάντως, επικρατεί σοβαρότατος προβληματισμός για την προοπτική ανάπτυξης βιώσιμων αερομεταφορών με υδροπλάνα τόσο λόγω του κόστους των κομίστρων –που πρέπει και να είναι ελκυστικό στους επιβάτες και να επιτρέπει αποσβέσεις της απαιτούμενης επένδυσης– όσο και λόγω του περιορισμού της δυνατότητας πτήσεων μόνο σε τακτικά δρομολόγια και όχι με το μοντέλο «ιπτάμενων ταξί».
Επιπροσθέτως, άλλες πλευρές επισημαίνουν πως λόγω της αυξημένης θαλάσσιας κυκλοφορίας στο νησιωτικό σύμπλεγμα της χώρας απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή για την αποφυγή συμβάντων. Πάνω απ’ όλα, όμως, εκτιμάται πως το σύστημα που επιχειρείται να θεσμοθετηθεί παραμένει έντονα γραφειοκρατικό και στερείται κινήτρων για την προσέλκυση εταιρειών που θα λειτουργήσουν αερογραμμές υδροπλάνων. «Τα νομοσχέδια αυτά αντιμετωπίζουν μόνον το θέμα της ίδρυσης και αδειοδότησης αεροδρομίων και όχι της λειτουργίας αεροπορικών εταιρειών με επαρκή τρόπο», σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς.
Να σημειωθεί πως μέχρι σήμερα η ελληνική πολιτεία έχει αδειοδοτήσει ήδη τρία υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, αλλά δεν έχει προχωρήσει πολλές αιτήσεις για άλλα. Δύο ιδιωτικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στον χώρο της αδειοδότησης, ενώ μένει να φανεί αν, ποιες και πότε θα πάρουν την απόφαση –και τις σχετικές άδειες– να ξεκινήσουν τακτικά δρομολόγια, κάτι που δεν αναμένεται πάντως να γίνει σε καμία περίπτωση πριν από το 2018.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου